"Açlık sınırındaki ücretlere hayır" ve "Biz ikinci sınıf işçi değiliz, bu alaycı tavra artık yeter" sloganları atan saat ücretli kamu çalışanları, çarşamba günü Maliye Bakanlığından Cumhurbaşkanlığı Sarayı'na yürüdü. Kıbrıs Cumhuriyeti kurulduğundan bu yana ilk kez 24 saatlik greve giden işçiler, maaşlarında artış talep ediyor.

Saat 10.00'da Maliye Bakanlığı önünde toplanan çalışanlar, ardından organize bir yürüyüşle Cumhurbaşkanlığı Sarayı'na doğru harekete geçti. Sendika temsilcileri, Cumhurbaşkanlığı Sarayı'nda Maliye Bakanlığı ile bir anlaşmaya varılabilmesi adına Cumhurbaşkanı'na müdahale çağrısında bulunan bir muhtıra sundu.

Sendikalardan yapılan açıklamalara göre, saat ücretli çalışanlar son 17 yılda yalnızca %1,5 oranında bir maaş artışı aldı.

Greve; aralarında vasıflı teknisyenler, eski eser konservatörleri, inşaat ustaları, temizlik personeli, sağlık hizmetleri çalışanları, orman itfaiyecileri, itfaiyeciler ve cankurtaranların da bulunduğu Saat Ücretli Kamu Personeli'nin tüm meslek grupları katılım gösterdi.

SEK'e bağlı Saat Ücretli İşçiler Federasyonu Genel Sekreteri George Constantinou, Cumhurbaşkanlığı Sarayı önünde yaptığı konuşmada, Kıbrıs Cumhuriyeti tarihinde ilk kez saat ücretli kamu personelinin 24 saatlik grev kararı aldığını belirtti. Constantinou, "Maaş artışı talep ediyoruz. Devletin işleyişi için bu kadar kritik görevler üstlenen saat ücretli personele hükûmetin ayrımcı ve olumsuz bir muamele göstermesi kabul edilemez" dedi.

Kıbrıs İşçi Federasyonu PEO'ya bağlı PASEK Federasyonu Genel Sekreteri Stavros Andreou ise devletin kendilerini duymasını ve dikkate almasını istediklerini vurgulayarak, "Biz dilenci değiliz. Devletten, işçilerin onurlu bir şekilde yaşayabileceği politikalar üretmesini talep ediyoruz" ifadelerini kullandı. Kendilerine asgari ücret ödendiğini belirten Andreou, saat ücretli kamu çalışanlarının %30'unun 1.500 avroya kadar maaş aldığını ekledi.

DEOK'un saat ücretli kamu personeli federasyonu Genel Sekreteri Andreas Antoniou da düşük ücretlerle çalıştıklarını ve aldıkları maaşlarla ekonominin mevcut şartlarına ayak uyduramadıklarını dile getirdi. 2009'dan bu yana toplam artışın sadece %1,5 olduğunu hatırlatan Antoniou, "Ülkemiz Avrupa'da en yüksek büyüme oranlarına sahip ülkelerden biri" diyerek bu büyümeye paralel bir maaş artışı istediklerini söyledi.

Hükûmet Sözcüsü Konstantinos Letymbiotis'e iletilen ve Cumhurbaşkanı'na hitaben yazılan muhtırada, protestocular Cumhurbaşkanı'nın duruma el atmasını bekliyor. Muhtırada, "Saat ücretli kamu personelinin toplu iş sözleşmesinin yenilenmesi ve maaşların iyileştirilmesi için bir anlaşmaya varılması adına acilen müdahale etmeniz beklentisiyle size başvuruyoruz" denildi. Belgede ayrıca maaş artışı taleplerinin geçtiğimiz yılın nisan ayından beri gündemde olduğu hatırlatıldı.

Eylemin yapıldığı sırada gerçekleşen Bakanlar Kurulu toplantısının ardından açıklamalarda bulunan Hükûmet Sözcüsü Konstantinos Letymbiotis, konuyla ilgili diyaloğun sürdüğünü, salı günkü toplantıda bazı taleplerin Maliye Bakanlığı tarafından olumlu karşılandığını belirtti.

Hükûmetin son üç yılda düşük gelirli çalışanları destekleme konusundaki kararlılığını kanıtladığını söyleyen Letymbiotis, "Diyalog devam ediyor" diyerek sendika temsilcilerine de bu mesajın iletildiğini ifade etti. Letymbiotis, "Cumhurbaşkanı ilgili kanallar aracılığıyla bilgilendirilecek ve süreç devam edecek" diye ekledi.

Maliye Bakanı Makis Keravnos'un özel bir televizyon kanalında yaptığı "Talepler tamamen haklı değil ve maliyeti 50 milyon avroyu aşıyor" açıklamalarının sorulması üzerine Letymbiotis, maaşlarla ilgili taleplerden birinin üç yıllık süreçte yaklaşık 30 milyon avroluk bir maliyet getireceğinin konuşulduğunu belirtti.

Hükûmet Sözcüsü, "Takdir edersiniz ki bunlar azımsanacak rakamlar değil. Kamu sektörünün geri kalanı, maaş dengeleri ve devletin mali imkânları göz önünde bulundurulduğunda, dikkate alınması gereken ciddi meblağlar" diyerek sözlerini tamamladı.

KHA/MCI/NST/MHY/2026

Kıbrıs Haber Ajansı