Enerji, Ticaret ve Sanayi Bakanı Michael Damianos, Lüksemburg’da gerçekleştirilen Enerji Konseyi toplantısında Avrupa Birliği’nin (AB) elektrik ağları paketine dair varılan anlaşmayı, “Kıbrıs Dönem Başkanlığı için gurur verici bir an” olarak nitelendirdi. Damianos, bu adımın enerji dönüşümünü hızlandırmak ve üye devletler arasındaki bağlantıları güçlendirerek tecrit durumunu bitirmek açısından büyük önem taşıdığını söyledi.

Üye devletlerin geniş destek verdiği genel yaklaşım; temiz enerjiye geçişin hızlandırılması, sınır ötesi bağlantıların güçlendirilmesi ve giderek daha dalgalı hâle gelen jeopolitik ortamda fosil yakıtlara bağımlılığın azaltılmasını hedefliyor.

Damianos, “Bugün Konseyden çıkan sonuçlarla, daha dayanıklı, güvenli ve tam entegre bir Enerji Birliği inşa ediyoruz. Güçlü altyapı, dijitalleşme, siber dayanıklılık ve insan odaklı politikalar önceliğimiz” dedi.

Paketin önemli unsurlarından biri, enerji altyapısına yönelik izin süreçlerinin basitleştirilmesi ve hızlandırılması. Damianos, “Uzun izin süreleri artık enerji, iklim ve sanayi hedeflerimizle bağdaşmıyor. Vatandaşlar ve işletmeler Avrupa düzeyinde daha hızlı sonuç bekliyor” ifadelerini kullandı.

Avrupa Komisyonu Enerji ve Konut Komiseri Dan Jørgensen de, yeni projeler için izin alma süreçlerinin genellikle beş yıl, bazen on yıla kadar uzadığını hatırlatarak, “Gelecekte genel olarak altı ay, karmaşık durumlarda en fazla iki yıl hedefliyoruz” dedi.

Jørgensen, AB’nin üç ana enerji sorununu şöyle sıraladı: enerji fiyatlarının Çin ve ABD’ye kıyasla iki üç kat yüksek olması, enerji ithalatına yıllık 370 milyar avrodan fazla harcanmasının güvenlik ve ekonomik sürdürülebilirlik açısından risk oluşturması ile iklim değişikliğinin giderek ağırlaşması. Komiser, “Fosil yakıtlardan kurtulup yenilenebilir kaynaklara geçmek temel çözümdür. Bunun için şebekeleri modernize etmek, kapasiteyi artırmak ve mevcut ağları verimli kullanmak şart” diye ekledi.

Damianos, Orta Doğu’daki jeopolitik zorluklara da değindi. Bölgenin enerji istikrarı açısından kritik olduğuna dikkat çeken Bakan, ABD ile İran arasında geçici anlaşmanın baskıları bir miktar hafiflettiğini, ancak belirsizliklerin sürdüğünü belirtti. 2026-27 kışı öncesi özellikle gaz piyasalarında dikkatli olunması gerektiğinin altını çizdi.

Konseyde ayrıca 2030 sonrası enerji ve iklim çerçevesi de ele alındı. Damianos, 2040 iklim hedefi doğrultusunda hem iddialı hem de gerçekçi bir yaklaşımın, rekabet gücü ve tedarik güvenliği ile birlikte yürütülmesi gerektiğini vurguladı.

Kıbrıs Dönem Başkanlığı’nın son Enerji Konseyi toplantısı olan bu etkinlikte kabul edilen enerji ağları anlaşmasının, 2026 içinde yasalaşmak üzere İrlanda Dönem Başkanlığı sürecinde müzakerelere taşınması bekleniyor. Damianos, “Kıbrıs Dönem Başkanlığı olarak sağlam bir temel ve süreklilik ile görevi İrlanda’ya devrediyoruz” diyerek sözlerini tamamladı.

KHA/EK/NST/2026

Kıbrıs Haber Ajansı